Viking Line

Routes, Kaartjes & Dienstregelingen
Viking Line is een toonaangevende veerbootrederij gespecialiseerd in passagiers- en vrachtvervoer in de Baltische Zee. Oorspronkelijk opgericht in 1959 als een fusie van verschillende kleinere rederijen, is Viking Line uitgegroeid tot een belangrijke speler in de Scandinavische scheepvaartindustrie. De rederij, gevestigd in Mariehamn, Åland, Finland, vaart voornamelijk routes tussen Finland, Zweden en de Åland-eilanden en Estland met haar karakteristieke rode schepen.

Alle veerboot routes 2024 / 2025

Overzicht van alle directe veerverbindingen van en naar Viking Line:

routekaart: Viking Line

Zweden

14 Afvaarten / Week
10 h 35 min
3 Afvaarten / Week
16 h 30 min
2 Afvaarten / Week
19 h
2 Afvaarten / Week
12 h 30 min

Åland

7 Afvaarten / Week
5 h 25 min
2 Afvaarten / Week
10 h
7 Afvaarten / Week
4 h 15 min

Finland

14 Afvaarten / Week
10 h 35 min
7 Afvaarten / Week
5 h 25 min
7 Afvaarten / Week
4 h 10 min

Estland

De geschiedenis van Viking Line begon in 1959, toen de rederij Rederi Ab Vikinglinjen werd opgericht door een groep zakenlieden en zeelieden uit Åland. Het eerste schip was de SS Viking. Dit schip werd gekocht in Groot-Brittannië en werd gebruikt op de route tussen Gräddö in Zweden, Mariehamn in Åland en Galtby in Finland.

De SS Viking in de jaren 1960

Concurrenten zoals Rederi AB Slite uit Gotland en Rederi Ab Ålandsfärjan betraden al vroeg de markt. Toenemende concurrentie leidde in 1966 tot de oprichting van de gezamenlijke verkoopmaatschappij Viking Line, waarbij Rederi Ab Vikinglinjen werd omgedoopt tot Rederi Ab Solstad. Deze samenwerking stelde de betrokken bedrijven in staat om hun middelen te bundelen en efficiënter te werken. De vloot werd uitgebreid met verschillende schepen en de service werd voortdurend verbeterd om te voldoen aan de groeiende vraag naar zeevervoer in het Oostzeegebied.

Aan het einde van de jaren 1980 maakte de rederij een moeilijke fase door toen Rederi AB Sally, een belangrijke aandeelhouder van Viking Line, werd overgenomen door de eigenaars van Silja Line en werd uitgesloten van Viking Line. In 1993 ging Rederi AB Slite, een andere partner in de Viking Line-groep, failliet als gevolg van financiële moeilijkheden die gedeeltelijk waren veroorzaakt door de bouw van het nieuwe schip M/S Europa. Als gevolg hiervan werd SF Line, later omgedoopt tot Viking Line, de enige eigenaar van het merk Viking Line.

In het begin van de jaren 2000 maakte Viking Line plannen om haar belangrijkste concurrent Silja Line over te nemen, wat haar marktpositie in het Oostzeegebied aanzienlijk zou hebben versterkt. Het project mislukte echter door antitrustproblemen, financiële uitdagingen en structurele moeilijkheden. Uiteindelijk werd Silja Line in 2006 niet overgenomen door Viking Line, maar door de Estse Tallink Grupp. Na de mislukte overname richtte Viking Line zich op het versterken van haar eigen positie en aanbod.

Sinds de jaren 1990 heeft Viking Line een reeks moderniseringen en uitbreidingen ondergaan. Het bedrijf is sinds 1995 genoteerd aan de beurs van Helsinki en heeft haar vloot voortdurend uitgebreid en gemoderniseerd. Bijzonder opmerkelijk is het gebruik van LNG-aangedreven schepen zoals de MS Viking Grace, die tot de meest milieuvriendelijke in hun soort behoren. Met een mix van traditionele en innovatieve diensten heeft Viking Line haar positie geconsolideerd in de concurrentie met andere rederijen in het Oostzeegebied.

De M/S Gabriella op weg van Stockholm naar Helsinki

Over Viking Line

De geschiedenis van Viking Line begon in 1959, toen de rederij Rederi Ab Vikinglinjen werd opgericht door een groep zakenlieden en zeelieden uit Åland. Het eerste schip was de SS Viking. Dit schip werd gekocht in Groot-Brittannië en werd gebruikt op de route tussen Gräddö in Zweden, Mariehamn in Åland en Galtby in Finland.

De SS Viking in de jaren 1960

Concurrenten zoals Rederi AB Slite uit Gotland en Rederi Ab Ålandsfärjan betraden al vroeg de markt. Toenemende concurrentie leidde in 1966 tot de oprichting van de gezamenlijke verkoopmaatschappij Viking Line, waarbij Rederi Ab Vikinglinjen werd omgedoopt tot Rederi Ab Solstad. Deze samenwerking stelde de betrokken bedrijven in staat om hun middelen te bundelen en efficiënter te werken. De vloot werd uitgebreid met verschillende schepen en de service werd voortdurend verbeterd om te voldoen aan de groeiende vraag naar zeevervoer in het Oostzeegebied.

Aan het einde van de jaren 1980 maakte de rederij een moeilijke fase door toen Rederi AB Sally, een belangrijke aandeelhouder van Viking Line, werd overgenomen door de eigenaars van Silja Line en werd uitgesloten van Viking Line. In 1993 ging Rederi AB Slite, een andere partner in de Viking Line-groep, failliet als gevolg van financiële moeilijkheden die gedeeltelijk waren veroorzaakt door de bouw van het nieuwe schip M/S Europa. Als gevolg hiervan werd SF Line, later omgedoopt tot Viking Line, de enige eigenaar van het merk Viking Line.

In het begin van de jaren 2000 maakte Viking Line plannen om haar belangrijkste concurrent Silja Line over te nemen, wat haar marktpositie in het Oostzeegebied aanzienlijk zou hebben versterkt. Het project mislukte echter door antitrustproblemen, financiële uitdagingen en structurele moeilijkheden. Uiteindelijk werd Silja Line in 2006 niet overgenomen door Viking Line, maar door de Estse Tallink Grupp. Na de mislukte overname richtte Viking Line zich op het versterken van haar eigen positie en aanbod.

Sinds de jaren 1990 heeft Viking Line een reeks moderniseringen en uitbreidingen ondergaan. Het bedrijf is sinds 1995 genoteerd aan de beurs van Helsinki en heeft haar vloot voortdurend uitgebreid en gemoderniseerd. Bijzonder opmerkelijk is het gebruik van LNG-aangedreven schepen zoals de MS Viking Grace, die tot de meest milieuvriendelijke in hun soort behoren. Met een mix van traditionele en innovatieve diensten heeft Viking Line haar positie geconsolideerd in de concurrentie met andere rederijen in het Oostzeegebied.

De M/S Gabriella op weg van Stockholm naar Helsinki

Alle informatie over de ferry's van Viking Line. Klik op de naam van het schip voor meer informatie over het schip en de huidige positie.

SchiffBaujahr
Viking Glory2021
Viking Grace2013
Viking XPRS2008
Gabriella1992
Viking Cinderella1989
Amorella1988
Rosella1980