1. Home
  2.  › 
  3. Noorwegen
  4.  › 
  5. Oslo

Vigeland Beeldenpark

Vigelandsanlegget

Het Vigelandpark in Oslo is het grootste beeldenpark ter wereld, gemaakt door slechts één kunstenaar. Het uitgestrekte terrein is het bekendste deel van het populaire Frogner Park op de plaats van een historisch 18e-eeuws landgoed. Het openbare park herbergt niet alleen een unieke collectie rozen, maar vooral ook het fascinerende beeldenlandschap van Gustav Vigeland.

Een bekwaam onderhandelaar

De beeldhouwer, die in 1869 werd geboren en in 1943 overleed, werd reeds op jonge leeftijd gevierd als een genie. Hij moet ook een bekwaam onderhandelaar geweest zijn, want in het begin van de jaren 1920 overtuigde hij de stad Oslo ervan hem een huis te geven om zijn atelier in onder te brengen. Gustav Vigeland woonde en werkte bijna twee decennia in dit huis en creëerde werken vol verbeelding en creativiteit. Hij beloofde zijn geboortestad dat hij deze beelden toegankelijk zou maken voor het publiek, om Oslo aantrekkelijker te maken. Toen hij begon te werken aan het uitgestrekte terrein van het Frogner Park, was het aanvankelijk alleen de bedoeling dat er een fontein zou komen. Maar Vigeland's rijkdom aan ideeën kende geen grenzen - en zo ontstond een park dat waarschijnlijk alle bezoekers de adem beneemt.

Stenen stations van het leven

Tegenwoordig is de zogenaamde "Sinnataggen" in het Vigelandpark een van de meest gefotografeerde motieven in Oslo. Het is de beroemde "Angry Boy", een uitdagend hoofd dat op een brug staat met een grimmig gezicht en gebalde vuisten. Dit beeldhouwwerk is een veelgeprezen blikvanger na binnenkomst in het park en is een van de vroege werken van de beeldhouwer. In totaal presenteert Vigeland niet minder dan 212 sculpturen in brons en steen in "zijn" park. Deze werken, waarvan sommige reusachtig groot zijn, ontstonden tussen 1907 en 1942. Vele ervan moeten worden opgevat als symbolen van het menselijk bestaan - het zijn stille getuigen van de cyclus van wording tot vergaan. Bezoekers van het park komen er hun eigen stations in het leven tegen, en niet velen bekijken de creaties van Vigeland heel bedachtzaam.

De spiritualiteit van de "monoliet

Het hoogste punt van Vigeland Park is gereserveerd voor de "Monolith". Dit is een veertien meter hoge zuil. Drie steenhouwers hadden niet minder dan veertien jaar aan dit compacte blok graniet gewerkt onder het toeziend oog en toezicht van de meester. 121 figuren zijn in elkaar geklemd en lijken naar de hemel te reiken. Vigeland begreep deze zuil als een symbool van het verlangen van de mensen om tot hun God te naderen. Maar veel bezoekers zien in de "monoliet" ook de hoop om vervulling in het leven te vinden dankzij spirituele deugden. Op een oppervlakte van 32 hectare zijn de figuren van mens en dier zo levendig afgebeeld, alsof zij zeer binnenkort uit een permanente slaap tot leven zouden ontwaken. Vigeland ontwikkelde niet alleen deze sculpturen, maar was ook verantwoordelijk voor de gehele architectuur van het park. Hij heeft het park echter niet in zijn geheel kunnen ervaren, omdat veel van de sculpturen pas zeven jaar na zijn dood werden geplaatst. Het atelier van Vigeland aan de zuidkant van het park is bewaard gebleven. Tegenwoordig is het een druk bezocht museum.