Smyril Line

Routes, Kaartjes & Dienstregelingen

De Faeröerse rederij Smyril Line is van groot belang voor het zeegaande passagiersverkeer van de Faeröer, die bij Denemarken horen, naar IJsland en Jutland. Daarnaast speelt de rederij ook een niet onbelangrijke rol in het Noord-Atlantische vrachtverkeer.

Smyril Line, opgericht in 1982, heeft haar hoofdkantoor in de Faeröerse hoofdstad Torshavn. De oprichters van de rederij waren drie nautische officieren van Strandfaraskip Landsins, het staatsbedrijf voor lokaal vervoer, dat onder andere verantwoordelijk was en is voor de veerdienst tussen de afzonderlijke Faeröer eilanden. De oprichters van Smyril Line wilden met hun bedrijf regelmatige passagiersverbindingen bieden met de Noord-Atlantische buren.

Met de 12.500 GT ferry NORRÖNA (ex GUSTAV WASA) (490 passagiers) te water gelaten in 1973 op de Nobiskrug scheepswerf in Rendsburg, voer Smyril Line tussen Torshavn, Hanstholm in Noord-Jutland, Bergen in Zuid-Noorwegen, Lerwick in Schotland en Seyðisfjörður in Oost-IJsland. In 2003 nam Smyril Line de RoPax-veerboot NORRÖNA (II) (36.000 GT, 166 m lang) in gebruik, die in 2002 in Lübeck werd gebouwd en niet alleen is ontworpen voor het vervoer van maximaal 1400 passagiers en 800 auto's, maar ook voor vracht. De routes die Smyril Line met haar enige passagiersschip exploiteert, zijn in de daaropvolgende jaren verschillende keren gewijzigd. In de dienstregeling voor 2020 en 2021 worden regelmatige driedaagse verbindingen aangeboden van Hirtshals in Noord-Jutland via Torshavn naar Seyðisfjörður. Daarmee is de NORRÖNA (II) de enige veerboot waarmee momenteel van het Europese vasteland naar IJsland kan worden gereisd.

De rederij heeft ook een vrachtafdeling. Naast de NORRÖNNA (II) delen vijf middelgrote multifunctionele schepen de taken van Smyril Line Cargo, die de Noord-Atlantische routes bevaart.

Naast haar kernactiviteiten op zee, is Smyril Line ook actief in de hotelbusiness en in de oliebusiness op de Faeröer.

De Faeröerse rederij Smyril Line is van groot belang voor het zeegaande passagiersverkeer van de Faeröer, die bij Denemarken horen, naar IJsland en Jutland. Daarnaast speelt de rederij ook een niet onbelangrijke rol in het Noord-Atlantische vrachtverkeer.

Over Smyril Line

De Faeröerse rederij Smyril Line is van groot belang voor het zeegaande passagiersverkeer van de Faeröer, die bij Denemarken horen, naar IJsland en Jutland. Daarnaast speelt de rederij ook een niet onbelangrijke rol in het Noord-Atlantische vrachtverkeer.

Smyril Line, opgericht in 1982, heeft haar hoofdkantoor in de Faeröerse hoofdstad Torshavn. De oprichters van de rederij waren drie nautische officieren van Strandfaraskip Landsins, het staatsbedrijf voor lokaal vervoer, dat onder andere verantwoordelijk was en is voor de veerdienst tussen de afzonderlijke Faeröer eilanden. De oprichters van Smyril Line wilden met hun bedrijf regelmatige passagiersverbindingen bieden met de Noord-Atlantische buren.

Met de 12.500 GT ferry NORRÖNA (ex GUSTAV WASA) (490 passagiers) te water gelaten in 1973 op de Nobiskrug scheepswerf in Rendsburg, voer Smyril Line tussen Torshavn, Hanstholm in Noord-Jutland, Bergen in Zuid-Noorwegen, Lerwick in Schotland en Seyðisfjörður in Oost-IJsland. In 2003 nam Smyril Line de RoPax-veerboot NORRÖNA (II) (36.000 GT, 166 m lang) in gebruik, die in 2002 in Lübeck werd gebouwd en niet alleen is ontworpen voor het vervoer van maximaal 1400 passagiers en 800 auto's, maar ook voor vracht. De routes die Smyril Line met haar enige passagiersschip exploiteert, zijn in de daaropvolgende jaren verschillende keren gewijzigd. In de dienstregeling voor 2020 en 2021 worden regelmatige driedaagse verbindingen aangeboden van Hirtshals in Noord-Jutland via Torshavn naar Seyðisfjörður. Daarmee is de NORRÖNA (II) de enige veerboot waarmee momenteel van het Europese vasteland naar IJsland kan worden gereisd.

De rederij heeft ook een vrachtafdeling. Naast de NORRÖNNA (II) delen vijf middelgrote multifunctionele schepen de taken van Smyril Line Cargo, die de Noord-Atlantische routes bevaart.

Naast haar kernactiviteiten op zee, is Smyril Line ook actief in de hotelbusiness en in de oliebusiness op de Faeröer.