1. Home
  2.  › 
  3. Duitsland
  4.  › 
  5. Wiesbaden

De Nerobergbahn

De Nerobergbahn, gebouwd in 1888, leidt van het Nerotal naar de Neroberg in Wiesbaden. Als water- en tandradspoorweg is het de laatste in zijn soort in Duitsland, en daarom staat het op de monumentenlijst. Dit belet haar echter niet om gedurende een groot deel van het jaar passagiers en goederen te blijven vervoeren. Het zijn vooral toeristen die gebruik maken van de Nerobergbahn, die 250.000 passagiers per jaar vervoert, die elk 83 meter omhoog of omlaag gaan met een snelheid van ongeveer 7 km/u. De maximale helling van de Nerobergbahn is 260 meter. De maximale helling is 260 promille, een exorbitante waarde, zelfs voor een kabelspoorbaan.

Bereikbaarheid en reistijden van de spoorwegen

De enige haltes zijn in het dal en op de top van de Neroberg, dus hij pendelt alleen tussen deze twee stations. Het loopt niet het hele jaar door, maar alleen tussen Goede Vrijdag en eind oktober. Alleen in het midden van het jaar rijdt hij dagelijks, d.w.z. in de maanden mei tot augustus. In april, september en oktober is de bus alleen in het weekend en bij speciale gelegenheden in bedrijf. De frequentie waarmee het werkt is dan meestal een 15-minuten interval.

De Nerobergbahn is met het openbaar vervoer in Wiesbaden te bereiken met buslijn 1, die zijn eindhalte heeft bij het dalstation van de spoorlijn. Eenmaal op de top van de berg kunnen reizigers via een zeer korte wandeling het Opelbad en de Russische kerk bereiken.

Rijden en geschiedenis van de Nerobergbahn

Last but not least is het aandrijfsysteem van de twee rijtuigen spannend en een ware lust voor het oog voor alle liefhebbers van historische voertuigen. De koets die naar beneden gaat, trekt de koets onderaan naar boven. Dit is alleen mogelijk zolang het rijtuig bergaf zwaarder is dan het rijtuig in het dal. Dit wordt op de Nerobergbahn bereikt door de wagon op de top van de berg met tot 7.000 liter water te vullen. De onderste auto leegt dan zijn watertank, waarvan de inhoud door een elektronisch pompsysteem weer omhoog wordt gepompt om de andere auto te vullen.

Een korte terugblik op de geschiedenis van de Nerobergbahn: de ondernemer Carl Rudolf diende in 1886 een aanvraag in voor de aanleg van een dergelijke kabelbaan, en de spoorlijn werd al in 1888 in gebruik genomen. Een van de pronkstukken van de spoorweg is tegenwoordig het viaduct op de weg naar de Neroberg, dat indertijd voor veel kritiek zorgde. Maar dit had geen gevolgen: tot op de dag van vandaag maakt de spoorweg gebruik van het viaduct over de Nerotal.

Later werd de spoorweg eigendom van de Süddeutsche Eisenbahn-Gesellschaft, en na de Tweede Wereldoorlog werd hij door de Amerikanen in beslag genomen. Hij is sinds 1948 weer in bedrijf en heeft in de 131 jaar van zijn bestaan nog geen enkel ongeval gekend.

Toeristisch hoogtepunt met een bijzonderheid

Een echt toeristisch hoogtepunt in Wiesbaden is hier bewaard gebleven, niet alleen voor vrienden van spoorwegen en kabelbanen en hun techniek. De oude rijtuigen

De Nerobergbahn is een echte schat, zoals de burgerlijke stand van Wiesbaden goed weet. Sinds enige tijd is het mogelijk om een huwelijk te sluiten op de Nerobergbahn.